Slokdarmverstopping

Bij een slokdarmverstopping komt het voer niet goed aan in de maag. Het hoopt zich dan op in de slokdarm, en komt soms terug uit de mond of neus. Het kan een hele vervelende ervaring zijn voor zowel paard als eigenaar, want het kan lijken alsof het paard stikt. Maar sommige paarden laten nauwelijks zien dat ze ergens last van hebben.

Dierenartsen Dokkum dag 1-326-slokdarmverstopping

Symptomen van een slokdarmverstopping

Aan onderstaande symptomen kunt u een slokdarmverstopping herkennen:

• Gestrekte hals
  • Voer of slijm uit neusgaten
  • Voer of slijm uit de mond
  • Hoesten
  • Onrustig gedrag (zweten, schrapen, rollen)

Ontstaan van een slokdarmverstopping

Heeft het paard een slecht gebit of heet hij gulzig waardoor het voer slecht wordt gekauwd, dan kan het voer vastlopen in de slokdarm.

Het kan ook liggen aan het type voer. Een veel voorkomende oorzaak is het eten van bietenpulp wat niet goed geweekt is. Wanneer het paard dit eet neemt het pulp water op waardoor het snel gaat zwellen en vastloopt in de slokdarm. Soms lopen grote stukken wortel ook vast in de slokdarm.

Een andere oorzaak van slokdarmverstoppingen zien we vooral bij het Friese paard. Friezen kunnen een erfelijke afwijking hebben waardoor de slokdarm veel te wijd wordt en de normale bewegelijkheid afneemt. Dit kan op elke leeftijd voor problemen zorgen, zelfs bij veulens.

Wat u zelf kunt doen

• De meeste slokdarmverstoppingen gaan vanzelf weer over. Wacht even een half uurtje af.
  • Geef het paard lichte beweging, bijvoorbeeld aan de longeerlijn. De voerprop kan door de beweging doorschieten.
  • Laat het paard niet meer eten of drinken.
  • Laat het gebit jaarlijks controleren.
  • Voer geen rondje plakjes wortel of onvoldoende geweekte bietenpulp.

De behandeling

• Uw paard krijgt een injectie met een darmontspanner. Dit helpt de slokdarm te ontspannen en is soms voldoende om de verstopping op te lossen.
  • Er wordt een sonde via de neus in de slokdarm gebracht. Als er passage is naar de maag, is de verstopping verholpen. Zo niet, moet er met water gespoeld worden. Soms moet het paard een lichte sedatie krijgen om deze behandeling toe te laten.
  • In sommige gevallen is aanvullende medicatie nodig.