Kreupelheid

Het bewegingsstelsel van een paard is een complex geheel van botten, spieren, pezen, zenuwen, ligamenten en kraakbeen. Er kan op veel vlakken een blessure ontstaan. Soms heeft het paard zoveel pijn dat het op 3 benen staat, of zijn de klachten zo subtiel dat er alleen een verandering in prestatie is opgemerkt.

De prognose, behandeling en revalidatie zijn afhankelijk van de oorzaak van de kreupelheid. Met de juiste diagnose kunnen we de beste inschatting maken of, en hoe we het herstel kunnen ondersteunen.

DAP Dokkum - Dokkum Dierenartsen - Paard - Dokkum-46-röntgen-kreupelheid

Klinisch onderzoek

Om de locatie van de pijn zo nauwkeuring mogelijk te bepalen beginnen we met een klinisch onderzoek.

We bekijken het paard in rust, waarbij we letten op bijvoorbeeld de houding, stand en eventueel aanwezige zwellingen. Door te kijken, voelen, kloppen en soms knijpen, kunnen we vaak al veel informatie krijgen.

Daarna volgt het onderzoek van het paard in beweging, mits de pijnlijkheid dat toelaat. We laten het paard op een rechte lijn stappen en draven, en longeren op een harde en zachte volte.

Als het nodig is kunnen we buigproeven doen, waarbij we een deel van een been op spanning brengen om te zien of dat een pijnlijke reactie geeft.

Verder kunnen we rondom een zenuw in het been een lokale verdoving toedienen, om te zien of de kreupelheid tijdelijk verdwijnt. Dan weten we dat de pijnlijkheid in de verdoofde regio zit.

Röntgen

Met een röntgenfoto kunnen we de benige delen van uw paard bekijken. Ons röntgenapparaat is draagbaar, dus we kunnen bij u op stal komen voor dit onderzoek. De foto’s die we maken zijn haarscherp en direct zichtbaar op de laptop. Als u wilt sturen we de röntgenfoto’s direct naar uw email.

Als we bij u op stal komen hebben we een geschikte omgeving nodig, want werken met röntgenstraling moet veilig gebeuren. Wij hebben een overdekte, schone ruimte nodig met een egale bodem en goede stroomvoorziening. Soms is het nodig om het paard een lichte sedatie te geven, want voor een duidelijke röntgenfoto mag het paard niet bewegen.

Wij maken vaak röntgenfoto’s van paarden met hoefbevangenheid, verdenking van een breuk, zwelling van gewrichten en allerlei andere kreupelheden.

Echografie

Echografie is een methode om de weke delen van uw paard te beoordelen. De weke delen zijn bijvoorbeeld de pezen en ligamenten in de benen. Wij kunnen dit onderzoek op de praktijk of bij u op stal uitvoeren. We hebben een schone, droge omgeving nodig met een goede stroomvoorziening.

De delen die onderzocht worden scheren en wassen wij om een duidelijk beeld met het echoapparaat te krijgen. Soms is het nodig om het paard een lichte sedatie te geven, want hij moet goed stil staan tijdens het onderzoek.

Als we afwijkingen aantreffen tijdens het onderzoek kunnen we deze direct aan u laten zien. We slaan beelden hiervan op, zodat we bij de controle goed kunnen vergelijken hoe ver de genezing gevorderd is.

Afhankelijk van de bevindingen krijgt u van ons advies met betrekking tot de verdere behandeling en revalidatie.

kreupelheid